Ezel neden reyting kaybediyor?
Taraf'ın Telesiyej köşesi ödüllü dizi Ezel'in yaşadığı reyting kaybını gündemine almış. İşte Ezel'in reyting rekabetindeki zayıf noktaları:
Taraf'ın Telesiyej köşesi ödüllü dizi Ezel'in yaşadığı reyting kaybını gündemine almış. ATV'ye geçrikten sonra ne oldu da dizinin reytingleri gerilemeye başladı?
Taraf yazarına göre dizi, senaryoda yaşadığı zayıflık nedeniyle tıkanmış durumda. Telesiyej'e göre, öykü dramaturjik olarak doğal dinamiklere dayalı bir çatışmadan olmaktan çıkıp entrikaya dönüşmüş durumda. Dizinin izleyici üstündeki etkisi de işte bu noktada gücünü kaybediyor.
İşte Taraf'ın Telesiyej köşesindeki o yazı:
‘Ezel’de intikam entrikaya dönüştü, reytingler!
Bizim dizilerde yapısal bir sorun var!
Bu yapısal sorun, aslında senaryo zafiyeti olarak çıkıyor ortaya. Dizinin dramaturjik çalışması, dizinin ömrünün sonuna doğru tıkanıyor ve dramanın sahip olduğu doğal çatışma örgüsünden uzaklaşılıyor; çatışmanın yerini entrika alıyor.
Böylece dramanın yapısının istikrarı bozulmuş oluyor. Ve ortaya zorlanmış (hatta zorlama) bir duygu akışı seyri çıkıyor. Yani duygusal eklemlenmeler adeta matematikleşiyor.
Bu durum da, oyuncular için oyun vermeyi zorlaştırıyor.
Sonuçta oyun ‘puzzle’laşıyor.
DİZİ ARTIK SEYİRCİYİ İKNA EDEMİYOR
Bütün bu durumlar, dizinin seyrini donuklaştıran, iç
dinamizminin gücünü azaltan, buna karşılık dış dinamizmini –bir
hesap kitap sonucu- kurgulaştıran bir yapıya sürüklüyor
diziyi.
Ezel’in sorunu da –dizilerin pek çoğunda olduğu gibi-
aynen bu.
Reytinglerinin son haftalarda düşmesinin nedeni de başka bir şey değil zaten.
Seyirci terazi gibidir zira.
Çatışmanın katılaştığını ya da sulandırıldığını hemen anlar.
Seyirci, aslında hayatın dizide yansımasında bir drama istikrarı bekler. Sürprizler ve duygunun iniş çıkışları bu istikrar içinde kalmalıdır.
REYTİNGLER NASIL DİBE
VURDU?
Ezel’in, pazartesi akşamı izlediğim son bölümünde bir
yorgunluk vardı. Bu yorgunluğu gidermek için de hızlı bir matematik
trafik yerleştirilmişti dramanın içine. Çatışma, bir hayli
entrikleşmiş ve böylece ortaya pseudo mafyozo bir
yapı çıkmış. Oysa Ezel’in dramatik yapısı
oldukça –abartılı edebî hevesli söylemleri dışında- insaniydi. Bu
da seyirci tarafından fark edilip, reytinglerle
taltiflendirilmişti.
Ama son haftalarda bunun tam aksi oldu. Seyirci
Ezel’den bu kredisini geri
çekti.
Ezel, 8 mart izlenme raporlarında AB’de 15.5 reyting
almışken, 10 mayıs izlenme raporlarında reytingi AB’de 11.6’a,
TÜM’de ise 9.4’e kadar geriledi.
Mesele, hayatı zorlamamaktır aslında; Ezel’de hayat zorlanıyor artık.
Ve kıvam kaçıyor!
Dramatik örgü hayatın gerçeklik örgüsünden dörtnala uzaklaşıyor. (Başından beri de ne kadar yakın durduğu tartışılır ya!)
Böylece dizinin duygusunun doğallığı da yok oluyor.
PEKİ EZEL NASIL KURTULUR?
Bir dizinin yükselme eğrisi düşmeye başladığında yapılacak tek şey ona bir yunus takla attırmaktır. Yani çok hızlı ve profesyonel bakış açılı bir durum muhakemesi yaptıktan sonra enerjisi yüksek (duygu düşünce ve durumlar) ve hayatın gerçekliğiyle birebir örtüşen bir dramaturjik darbe gerçekleştirmekten bahsediyorum.
Kısaca, Ezel hasta.. bunu görmek gerek; hastalığı gittikçe ağırlaşıyor hatta. Bir an önce tedavi edilmezse, sonuç hüsran olabilir. Belki dışarıdan bir hekim desteği almak gerekiyor artık, belli ki eldeki çareler kifayet etmiyor çünkü.
Telesiyej/TARAF