Ekranı en temiz ve en kirli ana haber
Ana haberleri dekor, KJ fonları ve alt yazıdaki yaratıcılıkları yönünden karşılaştırdık. Bakın günah ve sevapları nasıl...
GAZETECİLER.COM- Televizyonda en önemli
şeydir ana haber dekoru ve ekran KJ'leri... Sadece bunlarda
değil... Özetler, az sonralar, alt yazılar fark yaratan
unsurlardır... Bir anchorman kadar işin ekran estetiği de izleyici
için seçim yapmada etkendir...
Peki ana haberlerin ekran görselleri nasıl?
Çarpıcı ve farklı başlıklar kimden geliyor?
En iyi renk seçimi hangi kanalda?
Ana haberlere bu yönden gözattık ve bakın nasıl sonuç çıktı...
KANAL D ANA HABER KADRAJ
FAKİRİ
Mehmet Ali Birand'ın ana haber bülteni en iyi notunu "ÖZETLER" ile
alıyor... Hem özet metni hem de montajı ile çarpıcı ve Avrupai bir
havada...
STÜDYO: Çok özellikli
bir dekor yok... Vasatın üstüne çıkamıyor. Rejiye farklı kadraj
seçenekleri sunmuyor. Zaten bu yüzden olsa gerek genel plana çok
nadir olarak çıkılıyor. Bülten tek planla geçiyor. Renk seçimi
mavinin tonları... Bu yönüyle derinlik vermesi açısından çok
yerinde bir tercih...
ANA HABER KJ FONLARI
KJ fonları koyu kırmızı ve beyaz renklerde... Koyu kırmızı hem
canlılık hem de derinlik anlamında şık ve kullanışlı... Ama hem
ekranın altını hem de ekranın üstünü kapatması boğucu bir hava
yaratıyor... Özellikle de VTR üzerine yazı bindirildiğinde ekran
daha da karmaşık bir hale geliyor...
ALT BAŞLIKLAR
VASAT
Ana haberlerde alt başlık yazmak maharet ister... Bir çok kanal bu
başlıklara gereken önemi vermiyor... Kanal D ana haberde
bunlardan biri... Sıradan ve basit cümleler kuruluyor. Ne bir nükte
ne de yaratıcılık göze çarpıyor...
ALDIĞI
DERECE: VASAT
[page_end]
STAR ANA HABER EN İYİSİ
STÜDYO: Uğur Dündar'ın stüdyosu ahım şahım
değil ama reji açısından plan bolluğu sunan bir dekora sahip...
Genel planlar sıkça kullanılıyor... Arka dekorda İstanbul'un sembol
fotoğraflarından bir kare var... Mavi tonlar içindeki bu kare hem
derinlik hem zenginlik sunuyor... Fotoğrafın stüdyoyu 180 derece
sarması da farklı bir çok kadraj yapılması olanağını tanıyor. Star
rejisi de bu olanağı bolca kullanıyor...
ANA HABER KJ FONLARI
Star ana haber bu konuda da rakiplerine fark atıyor. Haberin iki
sıcak rengini çok iyi harmanlayarak ekrana yansıtıyor... Bu renkler
kırmızı ve sarı... Alt KJ fonunda kırmızıyı kullanıyor... Üstüne
beyaz yazı veriyor. Ekranın üst kısmını kapatmayarak Kanal D
haberin düştüğü hataya düşmüyor... Bunun yerine CNN Türk'ün
son dakikada kullandığı dikine bantları kullanıyor. Burası için
kullandıkları Günün Olayı, Detay Haber gibi
klasikleştirdikleri başlıklar da çok tuttu...
HABER ALT
BAŞLIKLARI: İşte bu konuda Star Ana haber en
iyisi... Bazen fazlasıyla subjektif başlıklar atabiliyorlar. Ama
çoğunlukla nükteli ve çarpıcı başlıklar çıkarabiliyorlar.
Başlıklarda Yılmaz Özdil'in varlığı fazlasıyla seziliyor...
ALDIĞI
DERECE: İYİ
[page_end]
ATV ANA HABER EN KİRLİ EKRANA
SAHİP
STÜDYO: Ana haber
açılışına Ali Kırca'dan kalma o meşhur Barbaros Caddesi görüntüsü
ile başlıyorlar... Stüdyo dıştan çekimle verildikten sonra yakın
plana kesiliyor. İşte o andan itibaren izleyici için göz yorucu bir
maroton başlıyor. Çünkü arka dekorda sürekli dönen bir dünya, reji
görüntüsü ve koca bir ATV yazısı geçip duruyor... Ekran başındaki
Cem Öğretir'e mi odaklansın, arkada dönüp duran görüntülere mi
şaşıp kalıyor...
EKRAN KJ FONLARI HİPNOTİZE
EDİYOR
KJ fonları devreye girdiği anda ekran daha bir kalabalıklaşıyor.
Başdöndürücü bir trafik başlıyor. Sol köşede ATV logosu renkli
ışıklar saçarak dönüp duruyor. Hemen onun uzantısında geniş bir
bant ekranı kaplıyor...
Alt fon mide bulandıracak kadar
dalgalı... Kırmızıdan beyaza sürekli dönüp duran bir renk
geçişi var... O fonun üstüne verilen yazı da hareketli... O yazıda
da sarı-kırmızıdan beyaza geçiş var... Gözünü oraya odaklayan
izleyicinin başı döner...
Bunlara ek olarak bir de son dakika gelişmesi oldu mu ekran tamamen
çekilmez hale geliyor... Zira SON DURUM yazısı da
başlıyor dalgalanmaya... Üstelik bir de büyüyüp küçülüyor. Aynı
anda sağ üst köşede CANLI logusu devreye giriyor.
O logoda hem ışık geçişi hem büyük küçülmesi nedeniyle insanı adeta
hipnotize ediyor...
Ekranda o anda dönüp duran ışık geçişleri sayalım
sizlere; soldaki ATV yazı, hemen onun yanındaki KJ
fonu, fonun üstündeki KJ, Son durum yazısı, canlı logusu ve sol üst
köşedeki ATV logosunun altındaki telefon numaraları... Bu kadar
hareketli ekrana ne göz dayanır ne mide...
ATV ana haber ekibinden rica ediyoruz. Allah aşkına şu ekranı biraz
sadeleştirin...
Alt başlıklar için diyecek fazla söz yok... Zira o renk geçişinden
o yazıları önemseyen yok...
ALDIĞI
DERECE: KÖTÜ
[page_end]
SHOW ANA HABERİN SICAK
RENKLERİ
DEKOR: Bu konuda
sanırız en iyisi Show ana haber... Öncelikle diğer üç
kanaldan çok farklı ve sıcak renkler kullanıyorlar... Ali
Kırca, ATV'deki turuncu ve kırmızı esintisini Show'a başarıyla
monte etti... Dekor farklı kadraj planları sunması açısından
reji için çok büyük ajantajlar sunuyor. Kırca'nın rejisi de bunu en
iyi değerlendiren ekiplerden biri...
EKRAN KJ FONLARI
Kanal D haber ile çok benzerlik gösteriyorlar.
Sadece kırmızının tonu açısından farklılar. Show daha açık bir
kırmızıyı tercih ediyor... Onların da handikapı çift fon
kullanmaları. Hem ekran üstünü hem ekran altını kapatıyorlar. Kanal
D'den iyi yönleri alt yazılar sırasında ayrı bir bant açıp ekranı
daha da daraltmamaları...
HABER KJ'LERİ: Başlık
atmada Show haberde pek yaratıcı değil. Çift başlık kullandıkları
içinde üretimde sıkıntı çekiyor gibiler... Yoruma dayalı başlık
kullanmıyorlar, objektif ve haberi özetleyen cümleleri tercih
ediyorlar... Bu yönleri ile sıradanlar...
ALDIĞI DERECE: VASAT