'Cemaat neden camia olmak istiyor?'
Din sosyolojisinin dünya çapındaki en önemli isimlerinden biri Şerif Mardin'in bile Gülen Cemaatini çözemediğini söyleyen Evin biz ne yapsak nafile dedi...
Milliyet yazarı Mehveş Evin, Camia olmak isteyen
cemaat başlıklı yazısında Zaman gazetesi Yayın Yönetmeni
Ekrem Dumanlı'nın, "cemaat değil camia" sözleriyle
kafasının karıştığını yazdı.
"Anlamadım bunun nesi haksızlık? Nesi rahatsızlık veriyor?
Gülen cemaati, onu bir arada tutan esası, yani dini tutkalı mı
reddediyor? "Kim olursan ol, gel" diyerek herkese kapılarını açıyor
mu?" diyen Evin ilginç bir de hatırlatma yaptı. Din
sosyolojisi alanında sadece Türkiye'de değil dünyada da önemli bir
isim olan Şerif Mardin'in dahi Gülen Cemaatini çözemediğini anlatan
Evin şöyle yazdı:
"Cemaat mensuplarının ortak paydası ve hareket
noktasının "dindarlık" olması. Her dindarı da teşkilatına
almıyor cemaat. Anladığım kadarıyla Hocaefendi'nin okullarında
okumuş olmak, cemaat mensuplarının aile ve iş ilişkileri, son
günlerin popüler deyimiyle aynı "hizmet yarışı"nın bir zinciri
olmanın gerekleri.
Bunda ayıp bir şey var mı, yok. Peki neden Dumanlı,
yılların cemaat sözünü beğenmeyip "camia" sözünü tedavüle
sokuyor?
Camia, sözlük anlamıyla "zümre, topluluk" demek. Mesela
Galatasaray liseliler bir camiadır. GS'de okumayan zinhar bu
camianın bir parçası olamaz!
Ancak örneğin Yahudi topluluğundan bahsederken "Yahudi camiası"
değil, "Yahudi cemaati" deriz. Çünkü bu topluluğu bir araya getiren
harcın temelinde inanışları, mensup oldukları din vardır.
"Cemaat" genellemesinin "Hocaefendi'ye inananlar" topluluğu
için kullanılmasının sebebi bundan. Temelinde Müslümanlık, Nurculuk
var.
Neden küçümsemek, daraltmak anlamında kullanılsın ki?
ŞERİF MARDİN ÇÖZEMEDİ
Dumanlı, cemaat tanımlamasına itiraz ederken "dar
bir kitle ya da dışa kapalı bir zümre değildir. Toplumun ta
kendisidir" diyor.
Gülen cemaatinin yaygınlığını tahminlerle ölçtüğümüze göre
"toplumun ta kendisi" demek fazlasıyla abartılı. Eğer
öyleyse, Gülen cemaati mensubu bir Alevi, bir Ermeni, bir laik veya
bir ateist neden yok?
Şerif Mardin bile "Gülen cemaatini çözemedim" açıklamasını
yapmıştı: "Cemaatlerin yapıştırıcı bir tutkalı vardır.
Bunun bir iç organizasyona bağlı olması lazım. Amerika'da 4 ay
kadar Türk öğrencilerin yüzde 80'inin Gülen cemaatine bağlı olduğu
bir yerde kaldım. İç teşkilatlanmasını hiç
çözemedim.
Bu iç teşkilatlanma, aslında tutkal şekli, bizim
tanıdığımız bir tutkal şekli değil. O bir inanç, bir yakınlaşma,
bir yardımla birlikte cemaatin çeperini kurma, bütün onların
birlikte olduğu bir tutkal." (17 Eylül 2010, Yazı İşleri
programı, NTV)
Mardin bile çözemediyse bizim çabamız nafile.